Jak pozyskać i utrzymać talenty w swojej firmie? Nie warto oszczędzać na benefitach.
2/08/2017
Od kilku lat obserwujemy zmiany zachodzące na rynku pracy. Na dobre zadomowiło się pokolenie millenialsów, dziś mówi się o kolejnym typie pracownika tzw. „slashies”, czyli takiego, dla którego priorytetem jest możliwość ciągłego doskonalenia się oraz rozwijania własnych pasji. Millenialsi / slashies nie mają kompleksów, chcą dobrze zarabiać, ważne są dla nich relacje — przyjaciół traktują jak rodzinę, a atmosfera w pracy liczy się bardziej niż wysokość pensji. Chcą się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności. Szukają miejsca, gdzie mogą zabłysnąć, odkryć siebie, rozwinąć kompetencje. Są nastawieni na realizowanie pasji i skłonni poświęcać się dla idei. Pieniądze są dla nich ważne, ale nie najważniejsze. Mają więc po 10 etatów i czas na swoje hobby.
Młode pokolenie jest bardzo zdolne, potrafi przystosować się do zmiennego środowiska, nie ma problemów z komunikacją, korzystają swobodnie z nowych technologii. Należy podkreślić fakt, że to pokolenie już teraz jest większością w firmach, za chwilę awansuje do kadry zarządzającej. Mimo wielu zalet, największym wyzwaniem firm zatrudniających tego typu pracowników jest zatrzymanie ich na dłużej. Niewątpliwie wyłowione na rynku pracy talenty są świadome swoich kompetencji. Do tego cechuje ich postawa otwartości i łatwości w podejmowaniu ryzyka. Zmiana pracy jest dla nich czymś bardzo naturalnym.
Największe wyzwanie działów HR
Konsekwencje dużej rotacji w firmach są nieubłagane. Utrata pracownika, znalezienie nowego i wdrożenie go do nowych obowiązków, mówiąc wprost sporo kosztuje. Zdobycie i utrzymanie dobrego pracownika staje się jednym z podstawowych wyzwań działów HR. Współcześni kandydaci, mają jasno sprecyzowane oczekiwania wobec pracodawców, wiedzą, że normą są karty Multisport, kupony lunchowe czy darmowe przekąski. Zwracają też uwagę na wystrój biura, gdzie nie powinno zabraknąć chill-out roomu itp. Pakiety benefitów są dzisiaj rynkowym standardem. Teraz firmy rywalizują między sobą o ich atrakcyjność i spójność.
Benefity okiem pracownika
Z raportu ADP ”Świadczenia pracownicze: Zapomniana strategia zwiększania stopnia zaangażowania pracowników i przychodów firmy” wynika, że aż 57 proc. pracowników pozostałoby u swojego pracodawcy, gdyby ich świadczenia uległy poprawie. Dodatkowo oferowanie atrakcyjnych benefitów pomaga przyciągać i zatrzymywać najzdolniejszych pracowników na dzisiejszym, trudnym rynku pracy. Okazało się, że tylko 9 proc. pracowników rozumie politykę wynagrodzeń w swojej firmie. Niedostateczne informacje oraz zbyt złożony system dostępnych świadczeń powodują chaos wewnątrz firmy.
Co na to pracodawcy?
Problemy z dziedziną świadczeń dla pracowników sygnalizują także pracodawcy. Ponad połowa badanych podkreśla, że powinni oferować benefity, które są elastyczne i zharmonizowane System świadczeń pracowniczych, powinien być dopasowany do potrzeb pracowników, być przejrzysty oraz sprawiedliwy dla wszystkich. Pracodawcy są zgodni co do tego, że dodatkowy system motywacji w postaci benefitów, poprawiłby wizerunek ich firmy oraz ułatwił pozyskiwanie najlepszych pracowników, a w dalszej perspektywie ograniczył rotację pracowników.
Niewielkie zmiany odnoszą sukces
Według badań przeprowadzonych przez ADP wynika, że zastosowanie nawet niewielkiego systemu benefitów poprawia zaangażowanie pracowników aż o 12 proc. Dziś pewne jest, że wzrasta świadomość zarówno pracodawców jak i pracowników na temat korzyści stosowania systemu świadczeń pozapłacowych. Pierwszym, najważniejszym krokiem do dobrej zmiany wewnątrz firmy jest wpisanie tego działania do strategii i faktyczne realizowanie jej założeń.
Zachęcamy do lektury pełnego raportu ”Świadczenia pracownicze: Zapomniana strategia zwiększania stopnia zaangażowania pracowników i przychodów firmy”, który jest dostępny na stronie internetowej www.adp.pl
ADP Polska