Bądźmy szczerzy. Dyrektorzy personalni nie zawsze tak ściśle współpracowali
z dyrektorami ds. IT (CIO). W większości przedsiębiorstw każdy z nich miał swój własny świat (mówiąc brzydko, okopywali się na swoich pozycjach). Ale to zaczyna się zmieniać, w miarę jak obszar personalny przekonuje się do cyfrowych zmian.
Mądrzy dyrektorzy personalni z chęcią wykorzystują zintegrowane systemy oparte
na technologii chmury, które pojawiły się w ostatnich latach. Zdają sobie sprawę
z tego, że narzędzia wchodzące w skład tych systemów mogą im pomóc w przeobrażeniu obszaru personalnego poprzez optymalizację działalności, redukcję kosztów i zmianę całokształtu doświadczeń związanych z pracą u pracowników.
Dyrektorzy personalni wiedzą jednak również, że taka cyfrowa transformacja nie uda im się bez pomocy innych. I tu pojawia się życiowa szansa dla dyrektorów ds. IT. Jak napisała ostatnio w jednym z artykułów firma Deloitte1: „ Dyrektorzy ds. IT, którzy współpracują
z dyrektorami personalnymi nad realizacją celów transformacji mają okazję, by wywrzeć wpływ na przedsięwzięcie strategiczne odbywające się na najwyższym szczeblu zarządzania, ograniczyć koszty i obciążenie obszaru IT związane ze wsparciem oraz wprowadzić zmiany w modelach obsady etatów”.
Pomoc dla dyrektorów personalnych przy poznawaniu cyfrowych innowacji
Jako partnerzy strategiczni, dyrektorzy ds. informatyki mogą pomagać swoim kolegom
z obszaru personalnego w zapoznawaniu się z bieżącymi innowacjami w zakresie technologii HR. Technologie te są coraz częściej projektowane w sposób odwzorowujący doświadczenia pracowników przy posługiwaniu się technologiami przeznaczonymi dla konsumentów w czasie wolnym. Na przykład zamiast wykorzystywać oddzielne systemy
do wprowadzania zmian w danych osobistych lub zapoznawania się z materiałami szkoleniowymi, pracownicy mogą wykonywać te zadania w dowolnej chwili na swoich urządzeniach mobilnych.
Ale rolą dyrektorów ds. informatyki w przekształceniach cyfrowych obszaru personalnego nie jest jedynie rekomendowanie nowych technologii. Według szefów działów z Deloitte, Michaela Stephana i Eriki Volini, dyrektorzy ds. informatyki mogą również doradzać dyrektorom personalnym w zakresie jak najlepszego wykorzystywania istniejących rozwiązań w miarę zmian w prowadzonej działalności i wymaganiach pracowników. Ponadto odgrywają krytycznie ważną rolę, ponieważ pomagają obszarowi HR unikać problemów z zarządzaniem danymi i ich integracją.
Przekształcenia w obszarze informatyki
Jednak, aby móc stać się prawdziwymi partnerami przy transformacji cyfrowej obszaru personalnego, sami dyrektorzy ds. informatyki również muszą zmienić swój sposób pracy. Gartner, firma zajmująca się badaniami w dziedzinie technologii, zaleca podjęcie przez dyrektorów ds. informatyki następujących trzech kroków2:
-
Rozszerzenie horyzontów planowania w informatyce
„Większość planów opracowywanych przez dyrektorów ds. informatyki nadal koncentruje się na perspektywie dwóch lat. Rozszerzenie horyzontu czasowego pomoże im podejmować lepsze decyzje inwestycyjne i wykorzystywać nowo wprowadzane technologie, a także trendy w obrębie kapitału ludzkiego
i konsumentów” – mówi Matt Cain, wiceprezes firmy Gartner.
-
Inwestowanie w najnowsze technologie
Wielu dyrektorów ds. informatyki już w tej chwili rozpatruje możliwość korzystania, albo nawet już korzysta z technologii „rozszerzonego człowieka”, myślących maszyn
i robotyki. Ale tym, co naprawdę odróżni czołówkę przedsiębiorstw od przegranych będzie sposób wdrażania tych nowych technologii. „Do tego obszaru należy podchodzić z wyczuciem, tak by pracownicy postrzegali technologię jako zaletę, która pomoże im w rozwoju i ostatecznie sprawi, że będą cenniejsi dla firmy” – mówi Matt Cain. „Aby wdrożenie było całościowe, skuteczne i uwzględniało obawy pracowników, konieczna jest partnerska współpraca między obszarem informatyki, HR
i kierownictwem przedsiębiorstwa”.
-
Skoncentrowanie się na pomiarach zaangażowania pracowników
Praca dyrektorów ds. informatyki jest oceniana głównie przez pryzmat kosztów informatycznych i poziomu usług. Oba te mierniki są pozostałością po erze, która już przeminęła. Posługiwanie się nowymi miernikami opierającymi się na wartości pozafinansowej informatyki i jej wkładzie w innowacje pomoże firmom skupić się
na zaangażowaniu pracowników. „Współpracując z obszarem personalnym, zespół informatyczny może do tego zachęcać czyniąc środowisko pracy bardziej podobnym do środowiska konsumentów, dbając o ściślejszą współpracę, uznanie, dobre samopoczucie pracowników i przejrzystość” – wyjaśniono w artykule Gartnera.
1 „Digital HR” a Win for IT – CIO Journal – WSJ
2http://www.gartner.com/smarterwithgartner/three-steps-for-cios-to-transition-to-the-digital-workplace/