ADP

Payroll a pandemia COVID-19

5/01/2022

8 na 10 firm ankietowanych w najnowyszm badaniu ADP „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021” przyznaje, że pandemia COVID-19 stanowiła dla nich wyzwanie. Dane wskazują również, że pomijana przez zarządzających firmą usługa kadrowo-płacowa ma potencjał, by stać się czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstwa.

Firma ADP, jeden z liderów usług kadrowo-płacowych na świecie przeprowadziła badanie, które koncentrowało się na sprawdzeniu odporności i kompetencji działów kadr i płac na całym świecie oraz tego, jak pandemia zmieniła rynkowe podejście do kwestii listy płac.

Wyzwania covidowe

Pandemia sprawiła, że firmy na całym świecie musiały mierzyć się z problemami związanymi
z realizacją listy płac. W skali globalnej aż 8 na 10 przedsiębiorstw twierdzi, że pandemiczny czas stanowił dla nich wyzwanie. Z raportu „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021” wynika, że dla 41 proc. ankietowanych największy problem stanowiła niezawodność systemów płacowych. Kolejne miejsca to m.in. dokładność wypłat pracowników (39 proc.) oraz ich terminowość (38 proc.). Dodatkowo, aż 75 proc. przebadanych organizacji z całego świata przyznało, że w trakcie pandemii nie było w stanie w 100 proc. zarządzać swoją listą płac.

W ADP Polska, dzięki zaawansowanej automatyzacji procesów kadrowo-płacowych oraz dużemu doświadczeniu, podołaliśmy pojawiającym się wyzwaniom spowodowanym przez pandemię COVID-19 i realizowaliśmy na czas wszystkie naliczania wynagrodzeń naszych klientów. Jednak
w przypadku znacznej części rynku gwałtownie zmieniające się regulacje prawne czy brak kompatybilności pomiędzy systemami wyraźnie rzutowały na jakość i terminowość procesów płacowych. Nie da się również ukryć, że w  ostatnim roku firmy musiały mierzyć się ze zwiększoną
i nieplanowaną absencją pracowników. Dochodziło do sytuacji, w której z dnia na dzień
z przedsiębiorstwa znikała znaczna część kompetencji i wiedzy, co było szczególnie istotne
w kontekście terminowego naliczania płac i realizacji przelewów. To właśnie ten aspekt stanowił jedno z większych wyzwań dla większości polskich firm
– twierdzi Marcin Mika, Director Growth & Client Success w ADP Polska.

Optymalizacja, przejrzystość, elastyczność

Według danych z badania ADP, 14 proc. firmy, które wdrożyły strategię listy płac w pełni zintegrowaną z systemami HR i finansowymi wskazują obecnie na mniejszą złożoność i widoczną optymalizację kosztów. Ponadto – w trakcie pandemii – 7 na 10 respondentów nie dysponowało danymi listy płac, które mogły wesprzeć wyznaczony kierunek działań firmy, a ponad połowa (51 proc.) miało ograniczone zaufanie do zgodności listy płac z przepisami, którą gwarantuje usługa globalnej lista płac. Z globalnego raportu wynika także, że 61 proc. ankietowanych przekonało się o tym, że nie jest w stanie dostosować listy płac do spełnienia określonych potrzeb organizacji w trakcie pandemii. Dodatkowo 1/3 stwierdziła, że nie dysponuje systemem płacowym, który w przypadku kryzysu pomógłby w obsłudze ekspansji przedsiębiorstwa.

Gotowi na zmiany?

Firmy nauczone zdarzeniami minionego okresu coraz częściej wykazują gotowość do wprowadzenia do firmy usług outsourcingu całości lub większej części procesów listy płac – wynika z analiz ADP. Ta perspektywa dotyczy już 7 na 10 przedsiębiorstw w skali globalnej. Mimo to 70 proc. firm odczuwa brak przygotowania do możliwie przyszłych turbulencji i poważnych zmian regulacyjnych w tej kwestii. Najważniejszymi korzyściami oczekiwanymi od zmian w listach płac są natomiast dostęp do  możliwości raportowania i analiz (27 proc.) oraz integracja danych z listy płac z innymi systemami firmowymi/HR (26 proc.).

Pandemia diametralnie zmieniła perspektywę polskich przedsiębiorców oraz wymusiła konieczność przemodelowania dotychczasowych procesów. Kluczowa stała się rosnąca potrzeba cyfryzacji oraz większa elastyczność w kwestii zatrudniania pracowników. Jednak ze względu na wciąż niestabilną sytuację rynkową oraz turbulencje związane z pandemią, znaczna część firm wstrzymała planowane inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Z tego też względu wiele przedsiębiorstw musi obecnie wybierać pomiędzy pozorną stabilnością finansową a rozwojem – mówi Mariusz Koczwara, Sales Director w ADP Polska. – Bardzo niska stopa bezrobocia i niedobór pracowników, sprawiają również, że pracodawcy zostają postawieni przed dylematem – czy powinni inwestować w zatrudnianie nowych pracowników i polepszanie ich kwalifikacji z zakresu usług kadrowo-płacowych, czy też skorzystać z usług outsourcingowych doświadczonego dostawcy – dodaje.

 
ADP Polska

Tagi:ADPWFVpayroll