Sprzedaż

Sprzedaż

hr_services

Jesteś zainteresowany rozwiązaniami ADP?

Zadzwoń do nas, aby porozmawiać o Twoich wymaganiach.

Infolinia

Infolinia

24_7_support

Wsparcie dla klientów ADP

Skontaktuj się z naszą infolinią, aby uzyskać porady ekspertów.

Eksperci ADP oferują klientom swoje wieloletnie doświadczenie w obszarze kadr i płac. Dołożymy wszelkich starań, aby odpowiedzieć w jak najkrótszym czasie:

Zapytaj eksperta

Tarcza antykryzysowa – co każdy pracodawca powinien wiedzieć?

 
 

Warszawa, 21.04.2020 – Którym pracownikom należy się dofinansowanie wynagrodzeń i jakie warunki trzeba spełnić, aby je otrzymać? Czy w czasie pandemii pracodawcy mogą zlecać nadgodziny lub zmieniać system pracy? Czym są świadczenia postojowe? Te pytania zadaje sobie niejeden polski pracodawca. Eksperci firmy ADP Polska postanowili udzielić odpowiedzi na najistotniejsze kwestie nurtujące polskich przedsiębiorców.

  • Dofinansowanie do wynagrodzeń – komu się należą?
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników może być przyznane przedsiębiorcom,  zatrudniającym pracowników oraz osoby fizyczne na podstawie umów cywilnoprawnych,. O dopłaty z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP)  mogą ubiegać się te firmy, które nie mają zaległości w ZUS, podatkach do III kwartału 2019 r. oraz nie mają przesłanek do ogłoszenia upadłości. Przysługuje ono w momencie przestoju ekonomicznego firmy, czyli w sytuacji, gdy nastąpił spadek obrotów. Dodatkowo pracodawca otrzymuje również środki na opłatę składek na ubezpieczenie społeczne pracowników. Świadczenia te przysługują przez 3 miesiące od podpisania umowy. 
 
Możliwe jest także dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników i kosztów prowadzenia działalności samozatrudnionych. Jest ono przyznawane przedsiębiorcom, na wniosek, obejmujący okres maksymalnie do 3 miesięcy. Warunkiem otrzymania takiej dopłaty jest odnotowanie spadków w obrotach w ciągu 2 miesięcy – liczonych od 1 stycznia tego roku w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego – mówi Marcin Mika, Director Growth & Client Success z ADP Polska. 
 
  • Zmiany w czasie pracy – czy pracodawca może zlecić nadgodziny? 
W czasie epidemii pracodawcy zyskują możliwość skrócenia odpoczynku dobowego z 11 do 8 godzin oraz tygodniowego z 35 do 32 godzin. Co ważne, takie skrócenie musi zostać zrównoważone odpowiednio wydłużonym odpoczynkiem w okresie kolejnych 8 tygodni. Pracodawca może również m.in. zawrzeć z reprezentacją związkową, bądź przedstawicielami pracowników porozumienie o wprowadzeniu tzw. równoważnego systemu czasu pracy, bądź też o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników, niż wynikające z umów o pracę w zakresie i przez czas ustalony w porozumieniu. Dzięki temu możliwe swego rodzaju uelastycznienie relacji między pracodawcą a pracownikiem, pozwalające pracodawcom z jednej strony na utrzymanie miejsc pracy, a z drugiej strony na wprowadzenie mniej korzystnych dla pracowników zasad bez konieczności stosowania długotrwałej procedury. Wśród pomysłów, które pojawiają się w przestrzeni publicznej warto również odnotować pomysły dot. wprowadzenia kont czasu pracy, niemniej ani w tarczy 1.0 ani też w tarczy 2.0 takie pomysły nie zostały przekute w obowiązujące przepisy – mówi Tomasz Czerkies radca prawny w ADP Polska.
 
  • Świadczenie postojowe – ile wynosi i kto może się o nie ubiegać? 
Ze świadczeń postojowych mogą skorzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą, a także osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenie takie, co do zasady, jest wypłacane w wysokości 80 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2020 r., co daje ok. 2080 zł miesięcznie. Co ważne, nie podlega ona oskładkowaniu i opodatkowaniu. Wnioski są rozpatrywane przez ZUS, jednak należy podkreślić, że te osoby, które są zatrudnione na umowach cywilno-prawnych, składają wnioski za pośrednictwem swojego szefa lub osoby, która zamawia wykonanie pracy. Takie osoby mają prawo do świadczenia postojowego, jeśli umowa została zawarta przed 1 kwietnia 2020 r. i jeśli przełożony nie otrzymał innej pomocy na wypłatę wynagrodzeń w ramach tarczy antykryzysowej – mówi Marcin Mika, Director Growth & Client Success z ADP Polska. 
 
Więcej informacji o zmianach regulacyjnych związanych z tarczą antykryzysową będzie można uzyskać podczas webinarium ADP Polska i ICAN Institute. Rejestracja na stronie: https://webinar.hbrp.pl/tarczaantykryzysowa/ 

 

O ADP (NASDAQ – ADP)
Tworzymy lepszą przestrzeń dla pracy. Dostarczamy innowacyjne produkty, najwyższej jakości usługi i wyjątkowe doświadczenia, które pomagają w pełni wykorzystać potencjał pracowników. 
 
HR, zarządzanie talentami, benefitami pozapłacowymi, listą płac przy zgodności z przepisami. W oparciu o dane, z myślą o ludziach. 
Dowiedz się więcej na ADP.pl.  
 
ADP, logo ADP oraz hasło “Always Designing for People” to znaki handlowe należące do ADP, LLC. Wszelkie pozostałe znaki należą do ich odpowiednich właścicieli. Copyright © 2019 ADP, LLC. All rights reserved.
 

Kontakt dla mediów

Katarzyna Ginszt-Bilczuk, ADP Polska, tel. +48 22 557 57 00katarzyna.ginszt-bilczuk@adp.com

Patrycja Maciąg, BrandLab, tel. +48 660 506 223, p.maciag@brandlab.pl