Pułapki dodatkowych obowiązków

W trakcie ostatniego roku, rynek pracy przeżywał swego rodzaju rollercoaster – od zwalniania pracowników z powodu zamykania branż, aż po nakładanie na nich dodatkowych obowiązków z powodu braków kadrowych. Z najnowszego raportu „People at Work 2021: A Global Workforce view” wynika, jednak, że w przypadku co czwartego mężczyzny i prawie co piątej kobiety możliwości ich rozwoju w trakcie pandemii wzrosły.

Pandemia dotknęła wielu sektorów gospodarki i doprowadziła do licznych zawirowań na rynku pracy. Pracodawcy musieli szybko reagować na wprowadzane przez władze ograniczenia i dostosowywać tryb pracy do panujących warunków epidemicznych. Firma ADP, lider usług kadrowo-płacowych w badaniu „People at Work 2021: A Global Workforce view” zbadała, jak pandemia wpłynęła na obowiązki pracowników, a także ich możliwości rozwoju w trakcie pandemii COVID-19.

Krok do przodu, krok wstecz

Po ponad półtora roku pracy w pandemicznej rzeczywistości, pracownicy przyzwyczaili się już do tego, że realia zmieniają się bardzo dynamicznie. Choć wydawać by się mogło, że w tym okresie możliwości rozwijania kariery i zdolności spadły, połowa uczestników badania ADP „People at Work 2021: A Global Workforce view” stwierdziła, że nie odnotowała w tej kwestii znaczących zmian. Co więcej, niektórzy respondenci uważają, iż w trakcie pandemii perspektywy rozwoju są większe niż przed nią. Taką odpowiedź wybrało 26 proc. uczestniczących w badaniu mężczyzn i 17 proc. kobiet.

Przejście na pracę zdalną sprawiło, że rozwój pracowników np. w kwestii obsługi technologii cyfrowych znacznie się polepszył. Zyskali oni nowe doświadczenia, które w przyszłości z pewnością pomogą im w codziennym funkcjonowaniu w swoich organizacjach. Warto zaznaczyć, jednak, że z raportu „People at Work 2021: A Global Workforce view” wynika, że zaledwie w połowie przypadków przełożeni zadbali o niezbędny dla pracowników sprzęt do pracy. Takie sygnały budzą więc obawy, że pracownicy mogli nie zostać w należyty sposób przeszkoleni czy też z powodu niedostatecznego wyposażenia mogą czuć, że ich rozwój nie uległ progresowi – twierdzi Anna Barbachowska, HR Business Partner w ADP Polska

Wyzwania dla wybranych

Istnieje jednak duża grupa pracowników, którzy nie mogą powiedzieć, że w trakcie pandemii ich możliwości rozwoju wzrosły – choćby dlatego, że ich stanowisko zostało zlikwidowane, a obowiązki zostały rozdzielone pomiędzy inne osoby. Co drugi uczestnik badania ADP przyznał, że z powodu zwolnienia kogoś ze stanowiska jego rola w firmie zmieniła się lub przyjął na siebie dodatkowe obowiązki. Dodatkowych zadań w firmie podejmowali się mężczyźni (53 proc.) niż kobiety (46 proc.). Jeśli chodzi o inne państwa europejskie, sytuacja wygląda podobnie – w skali całego kontynentu wskaźnik ten wśród mężczyzn kształtował się na poziomie 48 proc., wśród kobiet wynosił 43 proc.

Częstsze podejmowanie się dodatkowych zadań przez mężczyzn, może wynikać z faktu, że w trakcie pandemii, to właśnie kobiety częściej rezygnowały z zatrudnienia, na rzecz życia prywatnego, w tym opieki nad zdalnie uczącymi się dziećmi. Według badania ADP 44 proc. pracowników przyznaje, że w trakcie pandemii ich pracodawca nie dawał im możliwości dzielenia się swoją pracą czy zadaniami ze współpracownikami. W związku z tym, niektóre osoby nie mogły pozwolić sobie na przyjęcie na siebie dodatkowych zadań, wiedząc, że mogą nie poradzić sobie z już i tak utrudnioną formą pracy – kontynuuje Barbachowska.

Szef docenia starania

Innym efektem pandemii był spadek znaczenia benefitów takichjak owocowe wtorki czy pakiety sportowe. Pracodawcy zaczęli za to przykładać większą wagę do well-beingu zatrudnionych. Jak wynika z raportu sporządzonego przez ADP, 52 proc. przedsiębiorstw w trakcie pandemii dbało o samopoczucie pracowników. Najwyższy odsetek osób zadowolonych z dbania pracodawców o ich dobrostan odnotowano w grupie wiekowej 55+, której przedstawiciele uważają, że pracodawca zauważa ich wkład w pracę firmy. Mimo to, co drugi uczestnik badania jest zdania, że bardziej odpowiadał mu sposób, w jaki mógł pełnić swoje obowiązki przed pojawieniem się koronawirusa.

 – Pandemia przewartościowała potrzeby pracowników oraz benefity, których oczekują od swoich przełożonych. Warto dodać także, że wsparcie dla zatrudnionych osób, jest obecnie niezwykle ważne. Skumulowany od ponad roku stres znacznie wpływa na samopoczucie, ale także efektywność pracowników. Warto więc zadbać nie tylko o ich docenianie, ale także o ich zdrowie psychiczne, by po zakończeniu pandemii, nie okazało się, że dobrze przeszkolona przez nas osoba, którą darzymy ogromnym uznaniem nie musiała korzystać z pomocy psychologa w związku ze stresem i problemami, które przeżywała w trakcie pandemii – kończy Anna Barbachowska.

O ADP (NASDAQ – ADP)

Tworzymy lepszą przestrzeń dla pracy. Dostarczamy innowacyjne produkty, najwyższej jakości usługi i wyjątkowe doświadczenia, które pomagają w pełni wykorzystać potencjał pracowników.

HR, zarządzanie talentami, benefitami pozapłacowymi, listą płac przy zgodności z przepisami. W oparciu o dane, z myślą o ludziach.

Dowiedz się więcej na ADP.pl. 

ADP i logo ADP to znaki handlowe należące do ADP, Inc. Wszelkie pozostałe znaki należą do ich odpowiednich właścicieli. Copyright © 2021 ADP, Inc.

Kontakt dla mediów

Katarzyna Ginszt-Bilczuk, ADP Polska, tel. +48 22 557 57 00, katarzyna.ginszt-bilczuk@adp.com       

Patrycja Maciąg, BrandLab, tel. +48 660 506 223, p.maciag@brandlab.pl