Płacowe potknięcia. Czy Twoim pracownikom zależy na wysokości wynagrodzenia?
 

Płacowe potknięcia. Czy Twoim pracownikom zależy na wysokości wynagrodzenia?

 

Polscy pracownicy są najbardziej zestresowani w Europie, a co więcej – większość z nich skarży się na brak motywacji z powodu niskiego wynagrodzenia.

Jak wynika z czwartego, dorocznego raportu Workforce View in Europe firmy ADP, aż 71% polskich pracowników uważa, że wysokość pensji ogranicza ich produktywność. Tymczasem prawie jedna czwarta pracowników w Europie nawet nie zauważyłaby nieprawidłowego naliczenia wynagrodzenia. Z ankiety przeprowadzonej do celów raportu wśród ponad 10 500 pracowników z ośmiu krajów Europy wynika, że wielu respondentów nie sprawdza odcinków płacowych lub nie rozumie, co się na nich znajduje.

Brak orientacji jest większy wśród młodszych respondentów. Ponad 34% pracowników w wieku 16–34 lat nie wie, jaka kwota powinna trafiać na ich rachunek bankowy. Wśród osób w wieku powyżej 55 lat ta liczba wyniosła zaledwie 19% – jednak nadal jest ona o wiele za wysoka dla pokolenia zbliżającego się do emerytury, które, jak można by oczekiwać, powinno starannie sprawdzać wysokość przyszłych emerytur i przysługujących im świadczeń.

Ważne, by pracownicy sprawdzali odcinki płacowe, gdyż błędy mogą prowadzić do:

  • konieczności zwrotu nadpłaty lub oczekiwania na uzupełnienie niedopłaty;
  • podjęcia działań prawnych;
  • problemów podczas ubiegania się o kredyt hipoteczny lub pożyczkę;
  • nieoczekiwanego podatku;
  • problemów z emeryturą;
  • zakwestionowania urlopu macierzyńskiego lub ojcowskiego;
  • odmowy wydania wizy.

Na szczęście błędy w naliczaniu pensji występują niezmiernie rzadko, jednak pracownicy i tak powinni rozumieć swoje płace i odliczenia. Rośnie powszechność elastycznego czasu pracy. Wiele organizacji rozważa nowe formy pracy. Pracownicy powinni mieć świadomość, w jaki sposób zmiany w miejscu pracy mogą wpłynąć na ich życie.

Sześciodniowy tydzień pracy?

Odkąd europejska dyrektywa w sprawie czasu pracy w 2003 r. skróciła tydzień roboczy do 48 godzin, istnieje tendencja do krótszych godzin pracy. Francuzi wprowadzili 35-godzinny tydzień pracy, niemieckie ministerstwo pracy zabroniło pracodawcom wysyłania personelowi wiadomości e-mail poza godzinami pracy, a ponad połowa wszystkich pracowników w Holandii pracuje obecnie na część etatu.

Mimo – a być może w konsekwencji – wprowadzenia krótszych tygodni pracy, z raportu Workforce View in Europe 2019 wynika, że obecnie 60% pracowników wykonuje bezpłatną pracę w godzinach nadliczbowych. Europejscy pracownicy twierdzą, że średnio pracują dodatkowo prawie pięć godzin tygodniowo za darmo po godzinach. Aż 12% z nich mówi, że pracuje ponad płatny czas pracy więcej niż 10 godzin tygodniowo – podczas przerw na lunch, wieczorami i w weekendy. Bezpłatna praca w godzinach nadliczbowych jest nawet częstsza w grupie młodszych pracowników – aż 17% osób w wieku 16–24 lat twierdzi, że pracuje ponad dziesięć godzin tygodniowo bez dodatkowego wynagrodzenia.

A czterodniowy tydzień pracy?

Oczywiście pracownikom zależy na wynagrodzeniu (w szczególności we Włoszech, gdzie 21% osób uważa, że ich wynagrodzenie jest zbyt niskie), nawet jeśli nie zawsze rozumieją treść swoich odcinków płacowych. Wielu z nich interesuje się również tym, jakie wynagrodzenie otrzymują inni; 27% pracowników uważa, że ich organizacje powinny przygotowywać raporty dotyczące różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn.

Jednocześnie, dla wielu pracowników w Europie ważna jest równowaga między pracą a życiem prywatnym i cenią oni swój czas prywatny – lub chcieliby mieć więcej czasu, aby spędzać go z rodziną. 38% pracowników w Polsce i ponad połowa pracowników w całej Europie chciałoby mieć czterodniowy tydzień pracy – a trzynastu procentom z nich nie przeszkadzałoby, gdyby oznaczało to niższą pensję. (Należy jednak pamiętać, że znacznie więcej pracowników, 44%, chciałoby, żeby w takiej sytuacji ich wynagrodzenie pozostało bez zmian).

Bez względu na to, czy coraz więcej organizacji będzie wprowadzać czterodniowy tydzień pracy czy też nie, nie ma wątpliwości, że miejsca pracy stają się coraz bardziej elastyczne, a godziny – zmienne. Stawia to jeszcze wyższe wymagania pracownikom działu płac, gdyż godziny i czas pracy mogą się zmieniać każdego dnia. Nowoczesne systemy do zarządzania płacami pomagają w radzeniu sobie z tymi zmianami, jednak jeśli pracownicy już teraz mają problemy ze zrozumieniem odcinka płacowego, w przyszłości może się to okazać jeszcze trudniejsze.

Jeśli pracownicy nie rozumieją, w jaki sposób naliczane są ich wynagrodzenia, rozmowy dotyczące zmian w czasie pracy mogą okazać się dość trudne. Czy to dobry argument za tym, by działy HR edukowały pracowników w zakresie elementów składowych wynagrodzenia, odliczeń i świadczeń? Może nadszedł czas, by pracodawcy zastanowili się nad formą odcinków płacowych? Zapewne dobrym rozwiązaniem byłoby poprosić o opinię samych zainteresowanych, czyli pracowników naszych organizacji.

Zobacz wpisy na blogach

 

Debata na temat dyskryminacji – czy podejmujesz odpowiednie działania?

Co mogą zrobić europejscy pracodawcy, aby zwiększyć produktywność?